söndag 23 oktober 2011

Söndag

Jag älskar söndagsmorgnar, ingen stress någonstans och bara familjen samlad. Tyvärr kan jag inte säga att vi vaknar sent då alltid någon av våra tre små vaknar före kl 7.00, men man lär sig leva med det också :-)
Till våra traditioner hör en god söndagsfrukost med hembakt bröd.
Jag lägger en deg att jäsa föregående kväll och slänger in plåten i ugnen då jag vaknar. Receptet har jag hittat på nätet och är det ultimata brödreceptet för mig;

Söndagsbröd

5 gram färsk jäst
3 dl kallt vatten
1 tsk salt
6 1/2 dl vetemjöl, jag varierar med att delvis byta ut till dinkel, el annat.

Blanda alla ingredienser i en bunke, plasta in och låt stå i rumstemperatur 10-12 timmar.
Sätt ugnen på 250 grader och häll brödet på ett väl mjölat bord. Fös ihop och "spänn" ut degen och låt jäsa tills ugen är varm. Skär degen i bitar (jag gör 6 st) och lyft över den bakplåtsklädda plåten.
Placera ett par isbitar i en liten skål i bottnet av ugnen (ger en knaprig yta) och ställ in brödet på cirka en halv timme. Njut!


Kram på er! Jonna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar